Pojem a ucelený terapeutický přístup SMS (senzomotorické stimulace) zavedl prof. Janda, přičemž vyšel ze studií Freemanových a prací Hervéoua a Mésséana. Anglický ortoped Dr.Freeman zavedl pojem útlum a inkoordinace, kterou vysvětloval na podkladě deaferentace z poraněného kloubu. Francouzští fyzioterapeuti Hervéu a Mésséan jeho přístup zdokonalili, avšak hlavními indikacemi zůstaly poruchy v oblasti nohy a kolenního kloubu. Pojem SMS zdůrazňuje jednotu senzorických (aferentních) a motorických (eferentních) struktur.
Senzomotorická stimulace vychází z koncepce o dvou stupních motorického učení. První stupeň je charakterizován snahou zvládnout nový pohyb a vytvořit základní funkční spojení. Na tomto procesu se výrazně podílí mozková kůra, a to hlavně oblast parietálního a frontálního laloku, tedy oblast motorická a senzorická. Řízení pohybu na této úrovni je však pomalé a únavné. Proto se po dosažení alespoň základního provedení pohybu CNS snaží přesunout řízení pohybu na nižší, podkorová centra. Tento druhý stupeň je rychlejší a méně únavný. Pomocí SMS se tento druhý stupeň motorického učení urychluje. Cílem senzomotorické stimulace je dosažení reflexní, automatické aktivace žádaných svalů a to v takovém stupni, aby pohyby nevyžadovaly výraznější kortikální, tj. volní kontrolu. V metodě jde tedy v zásadě o ovlivnění pohybu a vyvolání reflexního svalového stahu v rámci určitého pohybového stereotypu facilitací proprioceptorů, které se výrazně podílejí na řízení stoje a vertikálního držení a jednak na aktivaci spino-cerebro-vestibulárních drah a center, které se podílejí na regulaci stoje a provedení přesně adjustovaného a koordinovaného pohybu. Pomocí SMS lze dobře ovlivnit nejčastější pohybové aktivity člověka (sed, stoj, chůze). Cviky prováděné ve vertikále usnadňují rozbití špatných pohybových stereotypů a dosažení rychlé a automatizované aktivace svalů potřebné pro správné držení těla ve stoji, v sedě a pro zlepšení stability a chůze. Z hlediska aference hrají roli pro vzpřímené držení těla a rovnováhu hlavně receptory z oblasti chodidla, pánve a šíje.
Krátké suboccipitální svaly jsou považovány za svaly rovnováhy a obsahují čtyřikrát více proprioceptorů než ostatní svaly. Propriocepce z oblasti pánve výrazně ovlivňuje svalové napětí a stabilitu těla. Receptory plosky nohy lze facilitovat stimulací kožních receptorů nebo aktivací m. quadratus plantae s vytvořením zvýrazněné klenby nohy, tzv. „malé“ nohy. Vytvoření „malé“ nohy vede ke změně postavení prakticky všech kloubů nohy a změněnému rozložení tlaků v kloubech, což příznivě ovlivňuje proprioceptivní stimulaci.Významnou roli vedle koordinace hraje i rychlost aktivace a svalové kontrakce, která je nutná pro svalovou ochranu kloubů a také v tomto směru může senzomotorická stimulace výrazně přispět (Janda & Vávrová, 1992; viz také Haladová, 1997).
Indikace k rehabilitaci technikou senzomotorické stimulace:
- nestabilní kotník a koleno
- nedostatečná fixace svalstva pánve u chronických vertebrogenních algických syndromů
- vadné držení těla
- idiopatická skolióza
- mozečkové a vestibulární poruchy
- prevence v rámci zdravotní tělesné výchovy
Kontraindikace pro techniku SMS:
kontraindikace v zásadě nejsou, ale technika není vhodná:
- při akutních bolestivých a zánětlivých stavech
- u úplné ztráty povrchového i hlubokého čití
- u onemocnění CNS s projevy zvýšení spasticity (Janda & Vávrová, 1992; viz také Haladová, 1997).
Co je cílem metody SMS?
Odstranit a přesunout odpovědnost za řízení pohybu na podkorová centra. Předpokladem pro zautomatizování pohybu je volba vhodných cviků, dostatečné opakování a obměňování cviků, postupné zvyšování náročnosti, případně záměrné odpoutání pozornosti od prováděného pohybu. Fyzioterapeut musí zvolit vhodnou cvičební pomůcku a sestavit cvičební program s přihlédnutím k možnostem a schopnostem nemocného (Haladová, 1997). V případě, že se určitý cvik nedaří provést správně nebo se držení nemocného nelepší, případně se i zhorší, je nutné přehodnotit cvičební postup. Znamená to zkontrolovat stav periferních struktur, zařadit lehčí cviky, případně změnit cvičební pomůcku (Janda & Vávrová, 1992).
Cvik Žabka |
Cvik Fakír |
Jak tedy postupujeme:
Vyšetřením pacienta:
- vyšetření stoje: aspekcí a palpací
- vyšetřením zkrácených a oslabených svalů, kloubních blokád a následným odstraněním těchto blokád, upravením svalového napětí
- stabilita: stoj na obou dolních končetinách (DKK), stoj na jedné dolní končetině (DK), stoj s otevřenýma očima x zavřenýma očima, bez pohybu horních končetin x s pohybem horních končetin, s pohybem hlavy v oblast šíje x bez pohybu hlavy v oblasti šíje
- vyšetření chůze – odvíjení chodidla od podložky při chůzi, souhyb paží, pánve a hrudníku
Postup při cvičení:
Úprava periferních struktur:
- mobilizace kloubů nohy( úprava kloubní vůle), ošetření jizev a otoků
- facilitace proprioceptorů plosky nohy (použití masážní rohože, kartáčování)
- úprava svalové dysbalance – svalové nerovnováhy
Nácvik malé nohy
Jde o zkrácení a zúžení chodidla v podélné i příčné ose při natažených prstech. Zvládnutí „malé“ nohy je základním předpokladem úspěchu při terapii, má vliv na aferentaci hlavně z plosky nohy, vliv na správné postavení vyšších úseků těla, zlepšení stability a vliv na odpružování chodidla při chůzi.
Provedení:
- modelování malé nohy: pasivní, aktivní s dopomocí, aktivní
- stoj na obou DKK, stoj na jedné DK
- přední a zadní půlkrok, přivíjení a odvíjení chodidla od podložky, výskoky, chůze po úsečích
Výhody SMS
- Nenáročnost vybavení x nebo naopak pestrost pomůcek
- Časová nenáročnost – kdykoliv pacienta napadne cvičit
- Možnost cvičit během dne
- Cvičení ve vertikále – je to přirozená poloha
- Pestrost cviků
- Aplikace u strukturálních i funkčních poruch
- Sebekontrola pacienta
- Individuální přístup
- Fyzické předpoklady
- Pochopení problému pacientem
Rehabilitace touto metodou vyžaduje aktivní spolupráci pacienta (děti tak od 6 – 7 let, někdy i dříve)!
Pamatujme si definici : NOHA + PÁTEŘ MUSÍ BÝT PEVNÁ A PRUŽNÁ!
LENKA BLAŽKOVÁ
Použitá literatura:
- Janda,V., Vávrová, M. (1992) Senzomotorická stimulace.
- Rehabilitácia, s. 14 – 34, Haladová, E. (1997) Léčebná tělesná výchova Brno,
- Pavlů D., D., Novosádová, K. (2001). Příspěvek k objektivizaci účinků „ metodiky senzomotorické stimulace dle Jandy a Vávrové“ se zřetelem k tzv. Evidence-based-practive. Rehabilitace a fyzikální lékařství 8, s. 178-18. Mé poznatky z kurzu – Bc. V. Bezvodová – SMS.